Fysiocoaching

Voor wie is fysiocoaching?

Soms valt het herstel na een ongeluk of het verloop van een lichamelijke klacht tegen. Er kan sprake zijn van aanhoudende pijn, langdurige vermoeidheid, sterk verminderde beweeglijkheid of kracht en het (gehele) lichaam niet meer willen of kunnen gebruiken. Dit kan het geval zijn bij mensen bij wie een medische diagnose zoals arthrose, chronische lage rugklachten, chronische pijn, whiplash, fibromyalgie, repetitive strain injury (RSI), long-COVID of corona-gerelateerde klachten (post-Covid-syndroom) of chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) gesteld is. Soms voelen mensen zich daardoor gefrustreerd, hulpeloos of neerslachtig. De pijn of vermoeidheid en hoe je je daarbij voelt kan veel invloed kan hebben op je persoonlijke leven of werk. In dit soort situaties kan fysiocoaching helpen: revalidatie in de vorm van fysiotherapie gecombineerd met coaching.

Hoe ziet een sessie fysiocoaching er uit?

revalidatie voor een enkel in de vorm van fysiotherapie gecombineerd met coaching

Fysiocoaching bestaat uit consulten die zich richten op het uitgebreid onderzoeken, bespreken, uitleggen, oefenen en het behandelen van lichamelijke problemen en hun impact op je dagelijks leven. Waar fysiotherapie zich vooral richt op het lichamelijke deel, ligt bij fysiocoaching de nadruk op het functioneren van je brein: het hertrainen van je brein zodat fysiek ongemak minder je leven beheerst. Een volledig consult duurt minimaal 60 minuten, zodat er voldoende tijd en aandacht is voor een volledig begeleidingsproces. Daarin kijken we samen naar jouw situatie, je persoonlijke doel en de middelen die er voor nodig zijn om bij dit doel te komen.

Visie

Fysiocoaching gaat er van uit dat iedereen volledig eigenaar is van zijn of haar lichaam en geest: mensen weten zelf het beste wat ze in hun lichaam voelen. Jij ervaart een lichamelijke klacht en een medische diagnose bepaalt die ervaring niet. Als je kiest voor fysiocoaching ben je tijdens jouw consult(en) een cliënt, geen patiënt.

Wat ga je doen tijdens een begeleidings- of revalidatietraject met fysiocoaching?

Hieronder staan een aantal voorbeelden van wat er in een consult aan bod kan komen. Wat jouw plan wordt en wat je precies gaat doen, bepaal je uiteindelijk zelf.

• Vaststellen van je doel(en).
  • Vergroten van beweeglijkheid en/of ontspanning
  • Uitleg krijgen over wat er tijdens beweging en rust gebeurt in het lichaamsdeel waar je klachten ervaart.
  • Leren wat pijn betekent, bijvoorbeeld door video’s of uitleg via tekeningen en plaatjes.
  • Blootstellen aan bewegingen die je niet graag maakt.
  • Veranderen van je beleving van bewegen. Bijvoorbeeld de verandering van ‘met angst de trap op lopen’ naar ‘met vertrouwen de trap op lopen’.
  • Gedachten uitwisselen over het lichaamsdeel waar je klachten ervaart.
  • Trainen van de spieren die betrokken zijn bij het lichaamsdeel waar je klachten ervaart
  • Trainen van de hersenen om op constructieve manieren met pijn- en/of vermoeidheidssignalen om te gaan
  • Revalideren in samenwerking met andere zorgprofessionals, zoals huisarts, orthopeed, ergotherapeut, manueel therapeut, psycholoog, chiropractor, hypnotherapeut etc.
fysiocoaching is revalidatie in de vorm een gesprek over pijn en wat pijn is

Wil je meer weten en leren hoe je met pijn en vermoeidheid om kan gaan?

Wil je weten wat fysiocoaching voor jou zou kunnen betekenen? Wil je weten of je in deze praktijk wilt revalideren met de gecombineerde vorm van fysiotherapie en coaching? Of wil je kennismaken om te weten of de begeleiding bij je zou passen? Neem dan contact op per e-mail of telefoon om een kennismakingsgesprek af te spreken. Je bent van harte welkom.

N.B. De term fysiocoaching is geen algemeen toegepaste term binnen de fysiotherapie. Het is een term die deze praktijk gebruikt om de begeleidingsmethode te beschrijven: fysiocoaching is een vorm van revalidatie met fysiotherapie en coaching.

Ga naar Fysiocoaching – FysiotherapieMassage